Een goed klantcontact is van groot belang voor bedrijven. Ben je een klein bedrijf? Of een groot bedrijf? Het maakt niet uit, voor elk bedrijf is goed klantcontact heel erg belangrijk. Zonder klanten ben je nergens en een goede service zorgt ervoor dat jij je klanten behoudt. Je moet dan ook altijd bereikbaar zijn voor de klant, ook al is dat soms nog wel eens lastig. Zorg dan dat je een telefoniste hebt met kennis over het bedrijf, bijvoorbeeld door het inschakelen van een telefoondienst. De telefoondienst wordt ook wel een inbound callcenter genoemd en hiermee zorg je ervoor dat je altijd bereikbaar bent en dat de klant op een goede manier te woord wordt gestaan. Hier een aantal regels die erg belangrijk zijn bij inbound klantcontact. Een beller gaat ervan uit dat als hij of zij belt dat er een specialist aan de lijn komt. De beller wil dat de vraag zo snel mogelijk beantwoordt wordt en dat voorkomt ook nog eens dat de klant gelijk weer terugbelt. Bij eventuele extra vragen kan de specialist de beller altijd nog doorverbinden naar jou als eigenaar van het bedrijf. Door alleen de vraag te beantwoorden van de klant ben je er natuurlijk nog niet, het is namelijk de manier waarop je dit doet. Het gaat hierbij om luisteren, samenvatten en doorvragen. Luister naar de klant, vat daarna samen wat de klant heeft gezegd, ten slotte kan je doorvragen als je is gebleken dat je iets niet goed hebt begrepen. Een andere regel is, dat je ook moet doen wat je zegt. Heel erg vaak wordt er gezegd: “ik zal het zo naar u opsturen” en dit gebeurt dan niet, hierdoor wordt de klant boos en belt weer terug. Ten slotte moet je natuurlijk bereikbaar zijn, dit voorkomt namelijk dat klanten bij je weglopen omdat ze niet geholpen kunnen worden op een tijd dat zij dat wensen. Vaak is het zelfs van groot belang dat je in de avonduren en in de weekenden bereikbaar bent, maar dit is niet voor elk bedrijf mogelijk. |
http://antwoordservice-telefoonservice.nl |