Radio is altijd een heel belangrijk massamedia kanaal geweest sinds het ontstaan ervan. Zeker voor het tijdperk van de televisie of later nog het internet, was de radio eigenlijk de enige manier om snel een boodschap te bezorgen bij de luisteraars. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tweede wereldoorlog, tijdens deze periode was de radio een heel belangrijk communicatiemiddel, vooral voor het verzet. Het hielp de mensen de moed erin te houden en was een goed middel om mensen in te lichten. Maar ook met de huidige technologische ontwikkelingen is de radio nog steeds een heel belangrijk communicatiemiddel. Het marktaandeel van de radio is desondanks ook nog steeds heel groot maar is er wel veel veranderd sinds vroegere tijden. Vroeger ging men uitgebreid met de familie voor de radio zitten om te luisteren naar praatprogramma’s, tegenwoordig is radio meer een medium voor muziek te luisteren en op de hoogte te blijven van de nieuwste hits. Ook wordt radio tegenwoordig veel geluisterd wanneer men op weg is, bijvoorbeeld naar het werk of een andere dagbesteding zoals school. Deze wensen hebben natuurlijk gemaakt dat de wensen van luisteraars zijn veranderd. Zo draaien veel populaire radiostations veelal een mix van hitmuziek zoals pop, dance en singer-songwriter. Soms zorgt het dan ook voor irritatie dat er eigenlijk weinig variatie in de muziek op populaire radiostations is. Echter, met de komst van online radio is het nu stukken makkelijker om zelf je favoriete muziekzender op te zoeken. Voor de rock liefhebber is er bijvoorbeeld rock antenne webradio, naast alle andere opties die je vind op platforms zoals www.radioguide.fm. Het fijne van de komst van online radio is dan ook dat er meer mogelijkheden zijn om in te springen op niches op de markt. De markten zijn dan misschien kleiner, maar dat maakt ook minder uit voor een klein online station. |
http://www.radioguide.fm |